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Lieber ein Zauberer als ein Zauderer

Treffen sich ein Ami, ein Brite und ein Deutscher... Auf Vorurteile sollte bei Bewerbungen besser niemand bauen, warnt Ian McMaster. Der Chefredakteur des Sprachmagazins "Business Spotlight" sucht magische Momente und hat auch Tipps für Kandidaten bei US-Firmen - and now let's switch to English.

dapd

Magier bei der Arbeit: "Create a magical atmosphere"

Donnerstag, 19.05.2011   08:51 Uhr

In the last column, we received tips about job applications from a magician and a former American president.

The lesson from both of them was the same: give the company you are applying to what it wants. If applicants would only remember this simple message -- both in their written applications and at job interviews -- everyone's life would be easier.

Let's stay with the topics of magic and Americans by imagining that you are applying for a job with a US company, either here or in the United States.

I have just finished an excellent book by two neuroscientists who work in Phoenix, Arizona. In "Sleights of Mind: What the neuroscience of magic reveals about our brains", Stephen Macknik and Susana Martinez-Conde note that a key part of a magician's act is to build a relationship with their audience via their words or "patter".

This "rapport" encourages the audience to believe the magician. And that's your goal in any job interview: to create a magical atmosphere in which the interviewer believes you and, ultimately, can't resist you.

All you want is practical tips? Okay then...

Sounds wonderful, you say. But what about some advice about how to write a job application to make sure you get to an interview with a US company?

Oh, how disappointing! Here I am trying to conjure up a magical atmosphere and all you want is practical tips. OK, well, here are some concrete points:

One excellent book that covers points such as these is, interestingly, called "Résumé Magic" by American career expert Susan Brittan Whitcomb.

Guess which interviewer had which view?

And a touch of magic, as I said, is what you'll need if you get to the interview stage. In particular, you'll need to respond to the individual personalities of the people interviewing you. Think about this scenario, based on a true situation:

A Scottish woman is being interviewed by a British person, an American person and a German person. The applicant is very direct in her presentation style, confident to the point of arrogance. She makes clear that she thinks she is the best candidate for the job. One of the interviewers clearly doesn't like this style. One reacted positively and wants to employ her immediately. And the third interviewer is not sure. Which interviewer had which view?

If you said that the American interviewer liked the direct, confident, style, I'm afraid you're wrong. That may be the cultural cliché of outgoing Americans, but it does't apply to everyone. Well, then, it must have been the German -- after all, Germans are direct, aren't they? Oops, wrong again. In fact, it was the Brit who was immediately convinced.

And my point? When applying to American firms, of course it makes sense to find out about normal ways of doing business, writing job applications etc. But don't become a slave to cultural clichés.

Instead, remember that, if you get to an interview, you'll be talking to people, not "Americans". Or to misquote John F. Kennedy: "React not to the nationality, react to the person" (who in the US, could have any of a number of ethnic and cultural backgrounds).

So no, you don't need to be perfectly American in your application, but you do need to create that bit of magic.

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Bewerbung in den USA - die wichtigsten Stichpunkte

Alles virtuell - die Mappe
Personalabteilungen in amerikanischen Unternehmen wollen auf den ersten Blick den Grund erkennen, warum sie sich näher mit dem Bewerber beschäftigen sollen. Darauf sollte die gesamte Bewerbung ausgerichtet sein. In der Regel geschieht dies über ein Anschreiben und einen Lebenslauf, auf Englisch "Cover Letter" und "Resume". Papierbewerbungen mit Zeugnissen und Fotos sind in den USA praktisch überhaupt nicht mehr üblich. Anschreiben und Resume werden per E-Mail verschickt.
Cover Version - das Anschreiben
Amerikanische Arbeitgeber, das hat eine Studie ergeben, schenken einer neuen Bewerbung im Durchschnitt nicht mehr als 15 Sekunden ihrer Aufmerksamkeit. Wenn die Bewerbung in diesem kurzen Zeitraum nicht ihr Interesse geweckt hat, dann landet sie im Abfall.
Kurz resümieren - der Lebenslauf
In der Regel soll das Resume nicht länger sein als ein oder maximal zwei Seiten. Es gehört nichts in diese Aufstellung, was nicht für die Stelle relevant ist. Persönliche Informationen wie Geschlecht, Größe, Gewicht, Familienstand oder ethnische Herkunft sind in den USA komplett tabu. Das Resume wird eingeleitet von einem Absatz, in dem knapp die Qualifikationen des Bewerbers zusammengefasst werden. Diese Einleitung besteht oft nur aus einem einzigen Satz. Immer wichtig: Anstatt zu schreiben, dass sie bei der Firma XY als PR-Chefin gearbeitet haben, stellt sie lieber ihre herausragende Leistung in dieser Position dar.
Im Interview - das Vorstellungsgespräch
Insbesondere bei großen Firmen gehen amerikanische Job-Interviewer sehr systematisch vor. Der zukünftige Arbeitgeber will genau wissen, ob Sie für die offene Stellung wirklich der Beste sind. Die geschickteste Vorbereitung auf das Interview ist deshalb, sich vorab genau zu informieren, was der Job beinhaltet und was von Ihnen gefordert wird. Der Dress-Code zu einem Interview ist immer förmlich. Absolute Pünktlichkeit ist eine Selbstverständlichkeit.

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